אחריות תאגידית היא שם כולל לכללי התנהגות של ארגון המתנהל כ"אזרח" הגון, המתייחס כראוי לבעלי העניין הסובבים אותו.
התנהלותם של ארגונים, בעיקר חברות עסקיות, לפי כללים של אחריות תאגידית נוגדת לכאורה את התנהלותו הטבעית של הארגון כמי שרוצה להגשים את מטרותיו. הגשמת המטרות הארגוניות באה, לעתים , על חשבון קידום מטרותיהם של אחרים - העובדים, הסביבה והציבור בכללו.
האחריות התאגידית כוללת שמונה תחומי פעילות מרכזיים, המקיפים את מגוון הקשרים של חברה עם מחזיקי העניין שלה. התחומים הם:
אתיקה בעסקים - התנהגות נאותה, כמו מניעת שחיתות.
ממשל תאגידי - הכולל שקיפות ראויה ודיווח באמצעות מנגנונים בהנהלה ובדירקטוריון, כמו ייצוג הולם של דירקטורים חיצוניים; הפרדה בין תפקידי ההנהלה והדירקטוריון; שקיפות בניהול תגמול בכירים; וגם ניהול, דיווח ושקיפות בנושאים חברתיים-סביבתיים.
מוצרים, פרסום,שווק ולקוחות - הגינות מסחרית על כל היבטיה.
שותפים ושרשרת האספקה? יחס הוגן לשותפים ולספקים .
שמירה על זכויות אדם וזכויות אזרח במישורי העשייה השונים.
מחויבות לאיכות הסביבה ולעקרונות של - ההכרח לשמור על קיום צורכי האנושות בדור הנוכחי מבלי להקריב את יכולתם של הדורות הבאים לקיים את צורכיהם שלהם, תוך הקטנת השפעות סביבתיות שליליות, כמו שימוש מופחת באנרגיה,מיחזור חומרי גלם, טיפול בשפכים ועוד.
יצירה של סביבת עבודה הוגנת, למשל, שמירה על חוקי העבודה ועל כבודו של העובד; ושל סביבת עבודה מתקדמת, הכוללת פיתוח הון אנושי, איזון בין העבודה לבין הפנאי, ועוד.
מעורבות בקהילה, ובכללה מדיניות התרומה לקהילה וההתנדבות של העובדים.
המוסר הוא אוסף כללי ההתנהגות המקובלים בחברה ובתרבות. מקור השם בלטינית mores שהינו הרגל או נוהג.
האתיקה היא תחום הידע שמציע ביקורת על המוסר, ומציגה אוסף כללי התנהגות אשר בחלקם הם חלופות לכללי ההתנהגות של המוסר.הפילוסופיה של המוסר נקראת גם אתיקה או תורת המידות, והיא ענף של הפילוסופיה העוסק בשאלות 'מהו המעשה הראוי שחובה לעשותו?' ומהי 'המידה הטובה?'. נקור השם מיוונית ethos שפירושה אופי, המבנה הנפשי הפנימי של האדם. (וולף,2008).
אתיקה עסקית כוללת כללי התנהגות הכוללים את חברי הקבוצה המקצועית והשאלות האתיות הנוגעות לתחום העיסקי כמו אי מתן שוחד, איכות מוצר, איכות שירות, יחס לעובדים ולבעלי העניין.
המודלים אשר מציגים מספר גישות פילוסופיות בהן מקובל להשתמש לניתוח סוגיות ודילמות אתיות, הניצבות בפני מנהלים ועובדים:
1.הגישה התועלתנית - Utilitarian - ג'ון סטיוארט-מיל, טוענת להיותה של פעולה אתית, אם במבחן התוצאה היא הביאה את מירב התועלת למירב האנשים גם אם המיעוט נפגע.
2.גישת הזכויות - Rights - זכויות בסיסיות של כל אדם שיש לכבדן, כגון :
א.זכותו של אדם לדעת את האמת לגבי בחירות שונות הקשורות להחלטות שלו ביום- יום.
ב.זכותו של אדם לפרטיות, כל עוד לא פגע באדם אחר.
ג.זכותו של אדם להישמר מפגיעה פיזית שמקורה בסיכון שנכפה עליו.
ד.זכותו של אדם למימוש הבטחות שקיבל. על פי גישת הזכויות, זכויות פרט אלו חייבות להישמר ופעולה נמדדת, מבחינת מידת האתיקה שלה, ביכולת להימנע מפגיעה בהן.
3.גישת ההוגנות/ צדק Fairness/Justice- אריסטו - פעולה תהיה הוגנת כל עוד לא נגרם מצב של אפליה או חוסר שוויון , חלוקת משאבים לא נכונה או העדפה פסולה כלשהי.
4. טובת הכלל - Common-Good Approach- אפלטון, אריסטו וסיסרו -טוענת לקיומם של מוצרים ציבוריים ותנאים כללים להם זכאים כולם, לדוגמא: חינוך,בריאות, ביטחון,שיפוט הוגן וצודק וכיו"ב.
5.גישת הסגולות הטובות - The Virtue Approach - טוענת לסגולות אנושיות אידיאליות המביאות אותנו לרמה גבוהה יותר של אנושיות כמו למשל הכנות, החמלה, הנדיבות, היושרה, ההוגנות, השליטה העצמית וכיו"ב.
זיוה אפריים - ייעוץ עסקי , איגוני ופיננסי 054-6337762
ביבליוגרפיה:
1. בר חיים, א. (1994). התנהגות ארגונית-כרך ב'. תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה
2. גולמן, ד. (2000). מנהיגות שמשיגה תוצאות, אקזקיוטיב, עמ' 20-31. (תדפיס)
3. גונן.א וזכאי. א( 2005 ) "מנהיגות ופיתוח מנהיגות מהלכה למעשה" מישרד הביטחון
4. גזיאל,ח.,(1990),מחשבה מינהלית בת זמננו,הוצאת רמות ת"א.
5. גלוברזון,א; כרמי,ע. (1983). אנשים בארגון, הוצאת ספריית המנהל.
6. דרוקר,פ. (1992). מנהול של אתמול למנהיגות של מחר. מטר,תל אביב.
7. וולף,ר.(2008). אתיקה טובה לעסקים.הוצאת ראובן מס, ירושלים
9. וירסמה, פ., שירות לקוחות מעל ומעבר, (1998), מטר
10. ורדי, י. (1996). החוזה הפסיכולוגי: מושגים, מחקרים, יישומים. משאבי אנוש.
11. יזרעאלי, ד. (2000). חקיקה לטיפוח האתיקה בארגונים בתוך: ד. יזרעאלי, נ. זהר
אתיקה ואחריות חברתית: עיונים ישראליים (עמ' 175 - 190). תל אביב: צ'ריקובר.
12. כהן,ב.,וורוויק,מ. (2008). אחריות חברתית כגישה עסקית. הוצאת מטר,ת"א
13. כפיר א.(1997) ארגון וניהול-עיצוב ושינוי,פרק 6 עמודים 117-157.צ'ריקובר מוציאים לאור 14. לפידות,י.,2001,מנהיגות ואמון ,פגיעות ואמון במערכת יחסים הירארכית: ניתוח אירועים קריטיים שהתרחשו בצבא, ירחון משאבי אנוש מס': 165 ,עמוד: 28.
15. סמואל,י. (2002), המשחק הפוליטי,זמורה ביתן,חיפה.
16. פופר, מ. (1994). על מנהלים כמנהיגים. תל-אביב: רמות.
17. פיטרס, ט. (2001). להמציא את העבודה מחדש: 50 רעיונות להקמת שירות מקצועי. ת"א
18. קוטלר,פ., (2004), עקרונות השיווק של קוטלר מא' ועד ת', ת"א הוצאת מטר.
19. קוטלר, פ., קוטלר על שיווק, (2000), מטר
20. קוטלר, פ., הורניק, י., (2000), ניהול השיווק- מהדורה ישראלית. האוניברסיטה הפתוחה.
21. קורי,י.(2008), סוגיות נבחרות באתיקה עסקית ובאחריות חברתית, הוצאת י"ל מאגנס האוניברסיטה העברית,ירושלים.
22. קרן,א. (1998), שיטות ארגון וניהול,הוצאת כנרת.
23. ראפ, ס. (1996), שיווק בגדול החדש, מטר
24. רייכל,אריה (2000). אתיקה עסקית השוואתית:אתיקה ואחריות חברתית:עיונים ישראלים בעריכת דוב יזעאלי ונעם זהר הוצאת-צריקובר ת"א.
25. שניידר, ב. ובואן, ד. (1996). שירות מנצח בשוק תחרותי. מטר.
26. http://hl.hit.ac.il/users/www/26582 /6536498394.doc(19.4.09)
27. http://www.ti-israel.org/ (20.4.09)
28. il.org.ishrm.www (19.4.09)
29. http://www.ishrm.org.il/template/default.asp?maincat=7(19.4.09)
30. http://www.maala.org.il/heb/home/news/03/default.asp?ContentID=675
31. http://www.sii.org.il/sip_storage/FILES/8/538.pdf
32. http://www.articles.co.il/
33. www.articles.co.il/print.php?id=11638 - 32k
34. www.articles.co.il/print.php?id=11529 - 32k
35. www.leadersnet.co.il/scripts/forums/forum.asp?commid=1&fid=7&pageno=54 50k
36. www.campaign.derby.co.il/yedion/0607/dudieilat.doc
37. www.ti-israel.org/Index.asp?ArticleID=1270&CategoryID=182&Page=1 - 46k
זיוה אפריים -ליווי וייעוץ עיסקי,ארגוני ופיננסי בחברות עסקיות קטנות ובינוניות .זיוה מציעה ליווי עסקי פעיל-בנוסף לאבחון והייעוץ העיסקי, היא נוטלת חלק בניהול ובביצוע המשימות יד ביד עם לקוחותיה . מוסמכת תואר MBA מינהל עסקים ומימון וכן nuxnf, יעוץ ארגוני .זיוה אפריים-יעוץ ארגוני, עיסקי ופיננסי *054-6337762* zivaefraim@gmail.com מוזמנים ל:בלוג מקצועי שלי *